dilluns, 27 de maig del 2013

Ruta pels voltants de la Ginesta (I)

Avui us proposo la primera ruta d'aquest bloc per una zona propera i amb nombrosos elements interessants.
Per iniciar anirem fins el mas de la Ginesta. Per arribar-hi, agafarem l'avinguda Manel Ribé i continuarem cap a la residència agafant el camí de La Canal i després d'uns revolts amb pujada pronunciada ens trobarem dalt de la Coma a 485msnm, on tindrem bones vistes de Montblanc, serra de Miramar i part de la comarca. Seguirem per la baixada i a uns 250 metres agafarem un sender a mà dreta que si anem seguint ens portarà fins a una petita bifurcació on trobarem un senyal que ens indica que ens trobem en un terreny particular i seguirem pel caminet de la dreta que ens durà fins al mas de la Ginesta.
Mas de la Ginesta

Annex al mas, trobem una font que duu al mateix nom del mas, tot hi que antigament era coneguda com a font del Xarpa. Aquesta font té un cabal força important, d'uns 5l/min que brolla tot lliscant del sostre d'un gran bloc en forme de romboide, aleshores és conduïda fins a sota el mas on brolla per broc de ferro i és recollida per una arqueta fins a una bassa.
Mina d'on prové la font de la Ginesta
Font de la Ginesta o d'en Xarpa

L'aigua és molt bona i fresca i, a més, s'hi suma un espai força arrenjat i bonic amb alzines i pins que harmonitzen l'espai on s'hi observen unes boniques vistes en direcció a la Vall.
Després de beure aigua ben fresca i disfrutar d'aquest indret agafarem un caminet que surt prop del mas i que mica en mica va pujant. En aquest espai trobarem una mina d'aigua i algunes coves que amaguen força història.
Si anem seguin aquest sender trobarem un punt moll d'aigua que prové d'una mina natural tapiada amb una porta de ferro. Aquesta mina és una galeria subterània, horitzontal per on es recull l'aigua que es conduirà a la font de la ginesta (imatge anterior).
Si seguim en direcció sud est, pel costat del bloc en forma de romboide arribarem a la Cova baixa o del Calobre formada en blocs de calcària.
Cova baixa o del Calobre
Té una entrada d'uns 3 metres de llarg per 1,5 d'ample.
En aquesta cova es van trobar de 4 destrals de pedra, un fragment de pedra pulida, 3 petxines, 5 putxons 14 peces de sílex divers, 1 vas ceràmic, 1 gerro, 15 fragments de sílex, 35fragments de ceràmic, 1 fragment de broc quadrat, fragments de molí de mà i un crani amb incisions
Cova baixa amb la font al fons
Justament la trobada d'aquest crani ha fet que el nom del calobre provingui de cadàver. A més, el fet de trobar-s'hi el crani fa pensar en el possible ús sepulcral de la cavitat.
Les restes daten d'uns 5500 anys d'antiguitat. A més, per una escletxa de la roca sempre hi goteja aigua i forma un petit toll que forma una font coneguda com a font de la cova del calobre.

1. Sempre interessats aquestes rutes! Ja tinc ganes de saber per on continuarà...

2. Per fi l'he pogut llegir. Ara entenc lo del calobre!!!
    Petonets

3. Molt ben redactat pro cal recordar que la zona es tun terreny particular i que cal respectar, i recordar que els propietaris tenen el dret d´admisió

4. Estem farts que totom arribi i es pasegi com a Pedro por su casa, sense demanar permis als propietaris ni rés, fer berenars sopars i xeles varies. Al menys si es va en grup nombros i es pertany a alguna asociasió comunicar als propietaris que son coneguts per totom a Montblanc

5. Absolutament cert!! Vull entendre que per passar-hi i beure un glop d'aigua no hi ha problema. Molt diferent és passar-hi hores, fer-hi menjades, anar-hi grups nombrosos... Merci per l'aclariment i tinguem-ho present!

6. si nomes passes una persona en un mati vale, pro si en passen 25 ja no es el mateix. quan els propietaris hi van es senten forasters a casa seva i es violent tenir que dir res a la gent de que marxin.

7. Ha per cert , a veure si pots treure les fotografies del mas, no te que sortir publicat en lloc , no te cap interes per ningu a no ser els propietaris.